26 oktober 2017

Tussenevaluatie Beheerplan Wegen 2013-2020

In de raadsvergadering van 26 oktober 2017 heeft de gemeenteraad de Tussenevaluatie Beheerplan Wegen 2013-2020 van de gemeente Hardinxveld-Giessendam besproken. Daarbij werd op initiatief van de SGP een motie ingediend met als doel naast de fietspaden ook de voetpaden terug te brengen naar een hoger onderhoudsniveau (die uiteindelijk werd gesteund door alle fracties in de raad). SGP raadslid Arie van den Berg bracht in Het Debat het volgende naar voren:

Voorzitter,

Deze tussentijdse evaluatie van het Wegenbeheer laat eigenlijk best een positief beeld zien. Veel asfaltwegen zijn onder handen genomen zoals de Nieuweweg, Binnendams, Rivierdijk, Parallelweg en Stationsstraat. Dat onderhoud heeft zeker bijgedragen aan een hoger kwaliteitsniveau. Het gevolg is dat er nu minder klachten over een slechtwegdek binnenkomen.

De SGP heeft in het verleden mede verantwoordelijkheid genomen voor het verlagen van de onderhoud kwaliteit van de wegen naar niveau C. Dit besluit was echter wel uit de nood geboren. Daarom zijn wij nu blij met het voorstel van het college om de fietspaden terug te brengen naar het hogere onderhoudsniveau B en daar budget voor te reserveren. Daarmee slaan wij de goede weg weer in. Wat ons betreft mag er nog wel een tandje bij! Daarom hebben wij een motie voorbereid waarin wij het college vragen om te onderzoeken of het mogelijk is om ook de voetpaden mee te nemen naar het hogere onderhoudsniveau B. Daarmee willen wij aandacht geven aan de veiligheid van de meest kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals ouderen die slecht ter been zijn, kinderen op hun oxboard en moeders met een kinderwagen.

Tot slot maakt de SGP zich nog wel zorgen over de langjarige effecten van het onderhoudsniveau C voor de elementenverharding en asfaltwegen. Die kunnen mogelijk op dit moment nog wel voldoen aan niveau A, B of C, maar er zijn diverse straten in ons dorp aan te wijzen waar de bodem zodanig zakt of verzakt dat de wegverharding ten opzichte van de bebouwing veel te diep komt te liggen. Daarnaast kan er soms onvoorziene schade ontstaan als gevolg van klimaatschommelingen (vorst of extreme hitte). Wij gaan er vanuit dat het college dit aspect in een nieuw wegenbeheerplan nadrukkelijk meeneemt en moedigen hen aan om hier snel werk van de maken. Het financieel meerjarenperspectief biedt daar op dit moment ten minste enige ruimte voor!

Ik dank u,
Arie van den Berg, raadslid SGP

Klik hier voor de motie “Onderhoudsniveau voetpaden”.