29 juni 2012

Twee, mede door SGP, ingediende moties bij Algemene beschouwingen.

Op 28 juni 2012 werd in de gemeenteraad de Perspectiefnota 2012 -2016 behandeld. Daarbij zijn twee moties ingediend, die ook door de SGP zijn ondertekend.

Er is unaniem een motie aangenomen, dat betrekking heeft op de regionale samenwerking, getiteld: “Toekomst van Hardinxveld-Giessendam in de regio”. Deze motie geeft opdracht aan de voorzitter van de gemeenteraad, in samenspraak met het college, om o.a. een stappenplan op te stellen waarmee de gemeenteraad sturing kan geven aan het besluitvormingsproces bij belangrijke strategische onderwerpen, zoals de bestuurlijke oriëntatie op de toekomst en de uitwerking van de Visie Hardinxveld-Giessendam.

De andere unaniem aangenomen motie is getiteld: “Bezuinigingsmogelijkheden Brandweer”. In deze motie draagt de gemeenteraad het college van b & w op om o.a. bezuinigingsmogelijkheden op de brandweer inzichtelijk te maken.

Onderstaand de inbreng van de SGP in de algemene beschouwingen, die betrekking hebben op de inhoud van deze moties.
Naast de bezuinigingen zijn voor de toekomst van onze gemeente de bestuurlijke oriëntatie op de toekomst, de uitwerking van de Visie H’veld-G’dam en de SWOT van groot belang. “Het Kompas” kopte verleden week dan ook terecht dat we moeten “Investeren in samenwerking”. Het artikel vermeldt een uitspraak van onze waarnemend burgemeester dat hij veel verwantschap ziet tussen de Alblasserwaard-gemeenten die aan de A15 liggen en ook verbonden zijn met de Merwede. Wij als SGP onderschrijven dat ten volle. Dat is overigens niet voor het eerst. Reeds in april 2009, na het opheffen van de zgn. tandem, hebben we een dergelijk geluid laten horen.

Immers bewust richtte Gorinchem zich destijds op de Noord-Zuid as langs de A27 en Hardinxveld-Giessendam zou zich gaan richten op de Oost-West as langs de A15. O.a. deze verschillende geografische ontwikkelingsrichtingen maakten dat verdergaande samenwerking in het kader van het operationele samenwerkingsverband “de Tandem”, is afgebroken.

SGP is dan ook al langer van mening, dat de weg open is voor samenwerking met gemeenten die passen in de Oost-West oriëntatie. De SGP vond en vindt dan ook, gelet op onze ligging aan de Oostpoort van de Zuidflank van de Randstad, dat een oriëntatie richting het westen voor de hand ligt en te lang achterwege is gebleven. We hebben ons inziens inderdaad op het gebied van arbeidsmarkt, economie en logistiek/bereikbaarheid met dezelfde vraagstukken te maken. De visie 2030 van de A&V zegt zelf ook dat de regio georiënteerd is op de Drechtsteden. Laten we het daarom niet bij woorden houden, maar stappen zetten en ons daadwerkelijk gaan oriënteren in die richting. Het is op z’n minst een onderzoek waard (Lees motie “Toekomst van Hardinxveld-Giessendam in de regio”).

Wel even een aandachtspuntje: “Wat verwachten we eigenlijk van regionale samenwerking? Het gaat toch hopelijk niet om meer bestuurlijke drukte, maar het zal toch ook geld in het laatje moeten brengen. Veel geld liefst, dat kunnen we als gemeente wel gebruiken. Om eens een voorbeeld te noemen, je zou toch verwachten, dat de regionalisering van de brandweer voor onze gemeente toch de broodnodige pecunia zou opleveren. Daarmee hebben we naar ons idee echter slechts tot heden maar een beschamend voordeeltje kunnen waarnemen (Lees motie “Bezuinigingsmogelijkheden Brandweer”).

Klik hier voor de motie “Toekomst van Hardinxveld-Giessendam in de regio”.

Klik hier voor de motie “Bezuinigingsmogelijkheden Brandweer”.