29 maart 2013

Uitbreiding Neptune Repair BV.

Tijdens 'Het Debat' en 'Besluit' van 28-03-2013 stond o.a. de nieuwbouw van Neptune Repair (Rivierdijk 509) op de agenda. Vlak voor de raadsvergadering deed zich nog iets opmerkelijks voor. De directie van Neptune Repair BV heeft namelijk voor de raadsvergadering schriftelijk verklaard “dat het voor hen van belang is om zo spoedig mogelijk over een omgevingsvergunning voor de bouw van een bedrijfshal met het aangrenzende bedrijfskantoor te kunnen beschikken (Rivierdijk 509). Hierom heeft de directie, gelet op de vele reacties van omwonenden en de gemeenteraad, besloten om het onderdeel van hun aanvraag voor het vrijstaande kantoor In te trekken. Zij hopen met deze intrekking op een spoedige afronding van de aanvraag voor de overige onderdelen”.

Het amendement van PvdA-SGP-T@B, dat tijdens de raadsvergadering in stemming kwam, is in overeenstemming met het door de directie genomen besluit om de aanvraag omgevingsvergunning Rivierdijk 509 gedeeltelijk in te trekken, waardoor dus de bouw van het vrijstaande kantoor geen doorgang vindt. Naast de drie fracties van de indieners van het amendement stemden ook de fracties van de ChristenUnie en de VVD voor het amendement. Alleen de fractie van het CDA stemde tegen het amendement. Verder heeft alleen de fractie van het CDA ook tegen de realisatie van de bedrijfshal met het aangrenzende bedrijfskantoor gestemd.

SGP raadslid Jasper de Jong bracht het volgende in:

Waar gaat het over?
Er wordt aan de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen gevraagd om afwijking van het bestemmingsplan mogelijk te maken. Daarmee wordt de weg vrijgemaakt voor het voorliggende bouwplan van een nieuwe bedrijfshal met bedrijfskantoor voor Neptune.
Er is hier sprake van een industriegebied voor zware industrie wat dicht bij de bewoning is gesitueerd. Dat vereist een zorgvuldige ruimtelijke afweging. Onze fractie heeft gekeken naar meer dan alleen ruimtelijke aspecten. Denk bijvoorbeeld aan het lopende verzoek tot uitbreiding van de werkzaamheden die zich ook uitstrekt tot de zondag. Op dit laatste punt kom ik later nog terug.

Spanningsveld bewoning/bedrijvigheid
De spanning tussen enerzijds de bewoning en anderzijds bedrijfsuitoefening is overeind gebleven. Waar bewoning en bedrijvigheid zo dicht bij elkaar komt levert dit weerstand op en dit begrijpen wij ten volle. Daarom is tijdens de vergadering van 25 oktober 2012 door de raad aangedrongen op verbetering van het contact tussen bedrijf en omwonenden. Dit heeft geleid tot overleg met omwonenden waarbij de knelpunten aan de orde zijn gekomen. Onze fractie heeft gesproken met omwonenden om de knelpunten helder te krijgen. Vervolgens hebben wij een gesprek gevoerd met de bedrijfsleiding en eigenaar. Daarin hebben wij erop aangedrongen dat het bedrijf zoveel mogelijk tegemoet komt aan de grootste pijnpunten van de omwonenden.

Zondagsrust
Eén punt willen we er graag uitlichten. Dit betreft de zondagsrust. Voor vele bewoners is dit een aangelegen punt. En voor onze fractie evenzeer. Er ligt een aanvraag voor de verruiming van de werktijden. De verruiming van de werktijden is getoetst aan het huidige bestemmingsplan en hierop is een goedkeuring gegeven door de provincie. Daarmee is de weg reeds vrijgemaakt, los van het nu voorliggende bouwplan, voor het intensiveren van het werk op zondag. Wij hebben door de wethouder milieu laten uitzoeken of dit op grond van de Zondagswet verhinderd kon worden. Dit bleek niet het geval te zijn. Het heeft ons bijzonder verbaasd dat dit blijkbaar zomaar kan en mag. Voor ons is de zondag de dag die door God is afgezonderd voor rust en bezinning. Wij hebben dit ook expliciet zo aan de orde gesteld in het gesprek met de eigenaar en bedrijfsleiding. Hierop is door het bedrijf gewezen op het feit dat het werk op zondag de achterliggende tijd zeer beperkt is geweest. Men heeft in onze richting aangegeven dat men dit ook zo wil houden. Wij hebben gezamenlijk geconcludeerd dat het structureel werken op zondag het begin is van het einde van een bedrijf. Overigens kunnen bewoners, als blijkt dat het werken op zondag in strijd is met de Zondagswet, hier later alsnog aandacht voor vragen.

Wel hebben de gesprekken tussen het bedrijf en de omwonenden geleid tot een aantal aanpassingen in het plan en tegemoetkomingen aan de bewoners. Alles afwegende qua ruimtelijke aspecten meent de SGP dat planologisch kan worden afgeweken van het bestemmingsplan om een nieuwe bedrijfshal met bedrijfskantoor mogelijk te maken.

Echter t.a.v. de bouw van het vrijstaande kantoorgebouw is de vraag van nut en noodzaak voor onze fractie niet voldoende aangetoond. Er is bovendien geen concreet bouwplan voor dit aparte kantoor. Zover nu bekend is, zou dit losstaande te bouwen kantoor een vrij massale uitstraling (met name de hoogte) krijgen, waarvan de noodzaak beslist niet helder is onderbouwd. De SGP-fractie wil en kan hierover op dit moment geen positief besluit nemen.

Jasper de Jong, raadslid SGP

Klik hier voor Bijdrage SGP-fractie t.a.v. Neptune in PDF.