11 februari 2011

Vaccinatiebeleid in Hardinxveld-Giessendam.

Tijdens het vragenuur van donderdag 10 februari 2011 heeft wethouder Letterie bekend gemaakt dat de gemeente nadenkt over het vaccinatiebeleid in onze gemeente. De wethouder heeft zorgen over het lage opkomstpercentage voor de DKTP-inenting (Difterie, Kinkhoest, Tetanus en Polio). In 2009 was de opkomst voor deze inenting in Hardinxveld-Giessendam 82%. Ter vergelijking: in Sliedrecht was er een opkomstpercentage van 95%, in Graafstroom 91% en in Alblasserdam 81%. De gemeente bereidt daarom samen met de GGD een krantenartikel en een themabijeenkomst voor. Het doel hiervan is om mensen te informeren over het vaccinatiebeleid.

Eerder deze maand heeft ondergetekende een gesprek gevoerd over dit onderwerp met wethouder Letterie. In dat gesprek, dat plaatsvond op verzoek van de wethouder, heb ik namens onze fractie aangegeven dat de gemeente hoogstens in voorlichtende zin zou kunnen optreden. Het blijft ten allen tijde een individuele afweging van ouders of er over gegaan wordt tot inenting of niet. De SGP vindt dat er respectvol moet worden gesproken over gewetensbezwaarden. Naar aanleiding van het voorgaande heeft de SGP-fractie contact gelegd met het landelijk kantoor van de Nederlandse Patiënten Vereniging (NPV) om hierover informatie in te winnen.

Ten slotte is de SGP van mening dat het vaccinatiebeleid gezien moet worden als een onderdeel uit de Regionale Volksgezondheid Toekomst Verkenning. Naast vaccinatiebeleid zijn in deze gezondheidsmonitor diverse andere gezondheidsrisico’s gesignaleerd. Het is onmogelijk en ook ongewenst om tegen alle risico’s volledig in te dekken. Wanneer het ene risico volledig is afgedekt treedt namelijk elders een ander onvoorzien gevaar op. De SGP stelt daarom primair de individuele verantwoordelijkheid van mensen voor een gezonde levensstijl centraal. Wij zullen u informeren over relevante ontwikkelingen op dit thema.

Arjan Meerkerk, SGP raadslid

Links:
http://www.ggdzhz.nl/pool/1/documents/AV_HVeldGDam_1101.pdf (Regionale Volksgezondheid Toekomst Verkenning Hardinxveld-Giessendam)