1 november 2013

Vaststellen Drank- en Horecaverordening gemeente Hardinxveld-Giessendam.

Tijdens de presentatie van de nieuwe Drank- en Horecaverordening in De Ontmoeting van 19 september jl. bleken er bij diverse insprekers nogal wat problemen te zijn met een aantal onderdelen in de nieuwe Verordening. Ook bij ons bleef er toen het e.e.a. aan onduidelijkheid over.

Met name de vraag of het Hervormd Centrum zijn activiteiten kon voortzetten, zoals men dat al jaren gewoon is, gaf enige reden tot zorg. Niet voor niets werd dan ook de vaststelling van de nieuwe Verordening in Het Besluit van 26 september van de agenda afgevoerd.

De SGP is zeer content met het overleg dat er daarna tussen de burgemeester en Het Hervormd Centrum is geweest. In een Memo is ons bericht dat de bestaande horeca-activiteiten van het Hervormd Centrum voortgezet kunnen worden, omdat voldaan is, c.q. voldaan zal worden aan de door de gemeenteraad gestelde kaders voor de paracommercie die in het Horecabeleid 2012-2016 door de raad zijn vastgesteld. Dat betekent dat de beperkingen in de Drank- en Horecaverordening niet van toepassing zijn op het Hervormd Centrum. Er is nl. geen sprake van oneerlijke mededinging.

Een ander onderwerp wat in De Ontmoeting nogal wat aandacht vroeg is het voeren van prijsacties alcohol in enerzijds de horeca en anderzijds de detailhandel. De SGP-fractie is van mening dat prijsacties van de detailhandel gewoon gevoerd moeten kunnen worden, want prijsbeleid is primair een aangelegenheid van de ondernemer. Daar moet de overheid zich niet mee bemoeien. Bovendien zou de maatregel gemakkelijk te omzeilen zijn. Het wordt bovendien ook in de toelichting op de Verordening openlijk toegegeven dat het lastig te handhaven is. Dus artikel 7 t.a.v. “prijsacties detailhandel” kan wat ons betreft geschrapt worden. Om die reden is onze fractie mede-indiener van een betreffend amendement daarover.

Wat betreft het schrappen van artikel 3 t.a.v. “prijsacties horeca” hebben we onze twijfels. Het aanwezig zijn van een convenant met bepaalde horecaondernemers staat juist de tekst van artikel 3 niet in de weg. Bovendien is het convenant niet door iedereen afgesloten en ook dat pleit juist voor het handhaven van artikel 3 in de nieuwe Verordening.

Laat duidelijk zijn mijnheer de voorzitter. De SGP vindt wel dat er alles aan gedaan moet worden om tot een verantwoord alcoholbeleid te komen. Het zal daarom goed zijn als het College in gesprek gaat met relevante verenigingen, stichtingen en kerken om meer informatie te verstrekken over de nieuwe verantwoordelijkheid inzake de drank- en horecaverordening en waar nodig/gewenst actief beleid te voeren om vergunningen te actualiseren of, binnen de juiste kaders, vergunningen te laten aanvragen. Het zou goed zij als er tot afspraken zou kunnen worden gekomen, bijvoorbeeld in de vorm van een convenant, waarin concrete afspraken worden gemaakt die het alcoholgebruik onder jongeren zullen terugdringen. Wij steunen derhalve van harte de motie “Alcoholbewuste Verenigingen”, die door de ChristenUnie hierover wordt/is ingediend.

Dank u wel!

Jan de Vos, Fractievoorzitter SGP

Ingediend amendement en motie t.a.v. Drank- en Horecaverordening gemeente Hardinxveld-Giessendam.

De raad nam een amendement aan van VVD, PvdA, SGP en T@B om artikel 7 (prijsacties detailhandel) van de Drank- en Horecaverordening te schrappen.
(klik hier voor de tekst van het amendement). Alleen het CDA stemde tegen dit amendement.

Ook nam de raad een motie van de ChristenUnie aan, die de SGP van harte heeft gesteund (Klik hier voor de motie “Alcoholbewuste Verenigingen").
Alleen het CDA en de VVD stemden tegen deze motie.

Er was ook nog een amendement van de VVD-T@B om artikel 3 (prijsacties horeca) in de nieuwe Drank- en Horecaverordening te schrappen. Hier stemden alleen de T@B en de VVD voor, zodat dit amendement is verworpen en dus artikel 3 gehandhaafd blijft. Dit was reden voor de T@B en de VVD om tegen de gehele nieuwe Drank- en Horecaverordening te stemmen.