29 november 2013

Vaststellen Financieringsvisie.

In de raadsvergadering van 28 november 2013 kwam o.a. aan de orde: Vaststellen Financieringsvisie.

Fractievoorzitter Jan de Vos bracht namens de SGP het volgende in:

Mijnheer de voorzitter,

De gemeenteraad heeft van het college een lijvige Nota ontvangen, getiteld “Financieringsvisie en rentebeleid”, met de veelzeggende ondertitel “Schuldbeheersing gem. Hardinxveld-Giessendam” De SGP acht het een uitstekende zaak dat het college de centrale vraag onder ogen stelt: “Hoeveel financiële ruimte hebben  we of nemen we om de komende tijd te investeren”. Dit tegen de achtergrond van dalende inkomsten van de gemeente vanwege de economische recessie en de lang niet rooskleurige schuldpositie van de gemeente. Om diverse interne en externe redenen is het noodzakelijk duidelijke kaders te stellen aan de ontwikkeling van de gemeentelijke schuld. Welk investeringskader gaan we hanteren om de schuldpositie beleenbaar te houden?

In de Nota is gekeken naar drie categorieën gemeentelijke activiteiten, te weten grondexploitaties, gemeentelijk rioleringsplan (GRP) en exploitatie gerelateerde investeringen (openbare ruimte, gemeentelijke gebouwen, ICT, onderwijshuisvesting e.d.). Voor de grondexploitaties en het GRP staan de financieringskaders niet ter discussie, maar wel t.a.v. de exploitatie gerelateerde investeringen, dat ook tevens de grootste investeringscategorie betreft.

Voor deze laatste investeringen wordt een doorkijk van de toekomstige financiering gegeven tot 2020 met doorrekening van 4 verschillende  scenario’s. De SGP is van mening dat het college de raad hiermee een goed afwegingskader meegeeft om tot een oordeel te komen welke kant we uit moeten. Het voorstel is om scenario 3 te kiezen. Dit gaat uit van het principe dat 40% van het  investeringsbedrag mag worden geleend.

De SGP kan zich vinden in de afwegingen die in de Nota worden gemaakt t.a.v. de keuze voor scenario 3. Bij de andere scenario’s is sprake van een aanzienlijke verslechtering van de schuldpositie of van het drastisch schrappen van heel veel investeringen, dat niet realistisch wordt geacht en zelfs schadelijke gevolgen geeft. Helaas neemt de schuld nog wel toe, maar ze wordt beheersbaar en de stijging beperkt. Terecht worden er daarnaast ook nog een drietal flankerende maatregelen of wel incidentele schuldbeheersingsmaatregelen voorgesteld. Dat betekent dat minimaal de helft van een voordelig rekeningsaldo, meeropbrengsten bij dividend en boekwinsten uit de verkoop van vastgoed worden toegevoegd aan de algemene reserve.

In lijn met dit kader wordt logischerwijs het investeringsplan voor de komende jaren bijgesteld. Een grote onbekende is de rentelast. De rente is nu historisch laag en de gevolgen zijn drastisch als deze rente substantieel zou gaan stijgen. Een rentestijging van 1% zou, aldus de Nota, op termijn zelfs een extra financiële last betekenen van maar liefst € 400.000,-.

Het Amendement Financieringsvisie dat wij met andere fracties in Het Besluit indienen, voorziet in een jaarlijkse rapportage bij de Perspectiefnota m.b.t. een berekening van de toegestane investeringsruimte. De SGP acht dit zinvol omdat er altijd sprake kan zijn van veranderende financiële omstandigheden.

De SGP stemt in met het vaststellen van de Financieringsvisie, zoals voorgesteld door het college.

Ik dank U wel!

Jan de Vos, Fractievoorzitter SGP

N.B. Bovenvermeld amendement is unaniem door de raad aangenomen.

Klik hier voor het amendement van de coalitiepartijen.

Er is ook door de T@B nog een mondeling amendement ingebracht, te weten om niet minimaal de helft van het rekeningoverschot aan de algemene reserve toe te voegen (voorstel van het college), maar 100% van het rekeningoverschot naar de bestaande reserves. Naast de T@B heeft de SGP voor dit amendement gestemd, evenals CU, CDA en VVD. Alleen de PvdA stemde tegen.