1 juni 2013

Vaststelling jaarstukken 2012

De jaarstukken 2012 vormen het sluitstuk van de planning- en controlecyclus 2012. Het College legt hierin verantwoording af aan de Raad over in hoeverre zij erin is geslaagd de in de begroting 2012 voorgenomen beleidsdoelen te realiseren en in hoeverre dit tijdig en binnen de beschikbaar gestelde budgetten is gebeurd.

Namens de SGP bracht fractievoorzitter Jan de Vos tijdens "Het Debat" van 30 mei 2013 het volgende in:

Mijnheer de voorzitter,

We zeggen het college en allen die betrokken zijn geweest bij de samenstelling van de Jaarstukken 2012 hartelijk dank voor de tijdige aanlevering van deze stukken. De verantwoording over 2012, samengevat in Jaarverslag, Jaarrekening, Bijlage met informatie over specifieke uitkeringen en Overige gegevens, bevat een uitgebreide weergave van beleidsmatige en financiële zaken van het afgelopen jaar. Ondanks alle narigheid rond recessie op economisch en financieel terrein is er ook veel reden tot dankbaarheid, zoals de laatste alinea van het Bestuursverslag ook terecht aangeeft. Alle reden tot dank aan God die het mogelijk maakte, ondanks zorgen in het bestuurlijke reilen en zeilen van de gemeente, om vele zaken tot stand te brengen. Het bericht dat de gemeente bij het aanbieden van de jaarrekening 2012 uit liet gaan luidde: “Meevallers in Jaarrekening”. Tevens keek het college daarbij met tevredenheid terug op het jaar 2012. De SGP-fractie is deelgenoot van die tevredenheid als we zien dat er, ondanks de financiële krapte, toch veel is gerealiseerd.

Ik noem ze toch nog maar een keer op: Nieuwe haltes Merwede-Lingelijn, Nieuwe gemeentewerkplaats, Nieuwe brandweerpost, Nieuwbouw Koningin Wilhelminaschool, Voorbereidende werkzaamheden voor Morgenslag (Tienmorgen-Noord) en Regenboogschool plus gymnastiekvoorziening Boven-Hardinxveld, Startersleningen mogelijk gemaakt, Vaststelling van een Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan en een Bomenbeleidsplan. Ondergrondse containers zijn gerealiseerd. Diverse bestemmingsplannen zijn vastgesteld, alsmede de Nota’s Wonen en Inkoopbeleid. Niet te vergeten is het besluit van een “Visie Hardinxveld-Giessendam” met de twee pijlers “Actief stimuleren van bedrijvigheid” en “Sociaal en maatschappelijk betrokken”.

De vaststelling van het rapport “Kiezen, sturen, vernieuwen” kreeg eind 2012 de instemming van een unanieme gemeenteraad. Veel discussie is er geweest rond de Bestuurlijke Oriëntatie van onze gemeente en daarmee zijn wij nog niet aan een eind. Wellicht moet ik hier wel zeggen: nog lang niet aan een eind. We zijn wel heel benieuwd hoe dit proces verder gaat verlopen. Dit geldt eveneens voor de invulling van een vacature voor een Kroonbenoemde burgemeester.

Spijtig is het dat woningbouw in De Blauwe Zoom ook in 2012 niet tot stand is gekomen, maar hopelijk zullen op de Dag van de Woningmarkt aanstaande zaterdag daar, na enkele jaren van stilstand, weer kavels worden verkocht en nog dit jaar woningen worden gebouwd.

Mijnheer de voorzitter, het financiële resultaat over 2012 pakt gelukkig heel positief uit.  Een financieel voordelig resultaat van € 691.930,- is niet mis. Helaas betreffen het wel bijna allemaal incidentele meevallers. Maar met dit positieve resultaat kunnen we o.a. wel de Algemene reserve (met € 200.000,-) en de Reserve bouwgrondexploitaties (met € 104.191,-) versterken. Onze fractie stemt in met deze en enkele andere door het college voorgestelde bestemmingen. Ook de vorming van een Reservering dekking investeringsprojecten met € 200.000,- heeft onze instemming, want daarmee kunnen we evt. tegenvallende resultaten van bepaalde investeringsprojecten opvangen. Daarmee worden we voor toekomstige investeringen ook minder afhankelijk van revenuen uit bouwgrondexploitaties.  De bouwgrondexploitaties staan immers in deze tijden ernstig onder druk. Wij maken ons hieromtrent dan ook best zorgen. Het is in ieder geval zaak adequaat op de ontwikkelingen in te spelen en de raad steeds tijdig te informeren.

Mijnheer de voorzitter, gemeentelijke organisaties staan onder grote druk vanwege bezuinigingen, nieuwe taken, gewijzigde werkconcepten, discussies over schaalgrootte en zo nog heel veel meer. De toekomst is echter niet in onze handen, maar wordt bepaald “door Hem, die het al regeert”. Laten we enerzijds onze verantwoordelijkheid verstaan, maar anderzijds ons afhankelijk weten van de zegen van God.

Ik dank U wel!

Jan de Vos, Fractievoorzitter SGP