3 juni 2015

Vaststelling jaarstukken 2014

In de raadsvergadering van 28 mei werden de jaarstukken 2014 behandeld. Namens de SGP voerde Jan Noordzij het woord. Hij bracht het volgende in:

Dank u wel voorzitter,

Mijn bijdrage zal ik beginnen met een drietal algemene opmerkingen en eindigen met een viertal inhoudelijke opmerkingen.

Allereerst wil ik de betrokken ambtenaren bedanken voor de verrichte werkzaamheden bij de totstandkoming van de jaarstukken 2014. Er is veel werk verzet. Zoals ik ook al in de auditcommissie heb opgemerkt is niet alleen het resultaat van 2014 verbeterd ten opzichte van het jaar 2013, maar ook de kwaliteit en de leesbaarheid van de jaarrekening.

Wat betreft het raadsvoorstel kan ik aangeven dat wij kunnen instemmen met de vaststelling van de jaarrekening en het jaarverslag over het begrotingsjaar 2014 en de voorgestelde bestemming van het resultaat. Zojuist is door de voorzitter van de auditcommissie aangegeven dat de goedkeurende controleverklaring van de accountant nog onderweg is. Wij wensen via een amendement een voorbehoud ten aanzien van dit punt op te nemen in het raadsvoorstel.

Zoals gezegd is het jaar 2014 een financieel positief jaar geweest. Voor ons als gemeente is er daarom reden tot dankbaarheid aan God. Deze dankbaarheid wordt ook opgemerkt in het voorwoord van de jaarstukken. Het was God die ons de gezondheid en wijsheid tot nu toe heeft gegeven.

Voorzitter, dit gezegd hebbende, wil ik een viertal inhoudelijke opmerkingen maken over de jaarstukken:

1. Uiteraard springt direct het voordelige resultaat van € 825.000 in het oog. Dit resultaat is fors beter dan de bijgestelde begroting. Het financiële resultaat is behaald door incidentele en structurele meevallers. Ruim € 500.000 van de meevallers is structureel van karakter. We moeten ons echter niet rijk rekenen met een dergelijk structureel voordeel. Dit voordeel zal nodig zijn om de meerjarenbegroting structureel sluitend te houden, met name ten aanzien van de WMO. Ook zijn er majeure zaken, zoals de bouwgrondexploitaties, de algemene uitkering uit het gemeentefonds en de bestuurlijke toekomst van onze gemeente die van grote invloed kunnen zijn op onze financiële huishouding.
  2. Naast de structurele meevallers is ook sprake van incidentele meevallers, waaronder de bouwleges van ruim € 400.000. In het laatste kwartaal van 2014 zijn vanwege strengere bouwvoorschriften vanaf 1 januari 2015 veel bouwaanvragen ingediend, waarvan de ureninzet pas in 2015 zal komen. Dit geeft een enigszins vertekend beeld.
  3. De eerder genoemde bouwgrondexploitaties zorgen in 2014 voor een incidentele financiële last van € 365.000. De afgelopen vier jaren is al ruim € 2.500.000 afgeboekt op de bouwgrondexploitaties. Toch heeft het college in het raadsvoorstel geen extra toevoeging aan de reserve bouwgrondexploitaties voorgesteld. De SGP kan hiermee instemmen omdat uit het Meerjarenprogramma Grondzaken 2015 blijkt dat de cumulatie van kansen en risico’s ten aanzien van de bouwgrondexploitaties een positief saldo laat zien van € 400.000. Een extra reserve behoeft dan ook niet te worden getroffen. Dit neemt echter onze zorgen ten aanzien van de bouwgrondexploitaties niet weg. We blijven de ontwikkelingen op de voet volgen.
  4. De jaarstukken vormen ook een verantwoording voor het gevoerde beleid. Het afgelopen jaar is veel werk verzet en zijn voornemens gerealiseerd. Zo verloopt het project Morgenslag voorspoedig, zijn gronden aan de Jupiterstraat verkocht en zijn stappen gezet in het proces om te komen tot de bouw van de Regenboogschool en de bouw van de nieuwe sporthal in Boven – Hardinxveld. Onder andere vanwege de bouwgrondexploitaties zijn ook positieve ontwikkelingen te melden met betrekking tot de ontwikkeling van de schuldpositie en daarmee de vermogenspositie van de gemeente. We hebben op dit gebied nog een lange weg te gaan, maar het streven om te komen tot een gezonde financiële positie voor de gemeente krijgt langzaam aan gestalte. Tenslotte is ook gewerkt aan de dienstverlening van de gemeente aan onze inwoners. Zo is in 2014 het project “Digitale Dienstverlening” gestart om de digitale dienstverlening van onze gemeente verder vorm te geven en het gebruik door de inwoners te vergroten.

Concluderend zijn wij als SGP tevreden over de gepresenteerde jaarstukken 2014 en kunnen derhalve instemmen met het voorliggende raadsvoorstel.

Ik dank u voor uw aandacht.

Jan Noordzij, raadslid SGP