27 april 2012

Vaststelling manifest 'Open, voor elkaar' op grond van de Visie 2030 van de gemeenschappelijke regeling Alblasserwaard en Vijfheerenlanden.

In het manifest “Open, voor elkaar” is een toekomstvisie vastgelegd wat na diverse gespreksronden en conferenties met de 8 gemeenteraden in de A&V, alsmede met het bedrijfsleven en mensen en organisaties uit het maatschappelijk middenveld, tot stand is gekomen. Lees onderstaand de bijdrage van de SGP betreffende agendapunt 6: Vaststellen manifest “Open, voor elkaar” op grond van de Visie 2030 van de gemeenschappelijke regeling Alblasserwaard en Vijfheerenlanden in Het Debat van de gemeenteraad op 26 april 2012.

Mijnheer de voorzitter,

In het manifest “Open, voor elkaar” is een toekomstvisie vastgelegd wat na diverse gespreksronden en conferenties met de 8 gemeenteraden in de A&V, alsmede met het bedrijfsleven en mensen en organisaties uit het maatschappelijk middenveld, tot stand is gekomen. Er is een keuze gemaakt en de richting is bepaald.
Er wordt duidelijk ruimte geboden aan wonen en werken in de regio. De laatste versie die na de gezamenlijke bijeenkomst van de gemeenteraden in “De Spil” te Bleskensgraaf tot stand is gekomen, is naar onze mening een verbetering.

“De regio is georiënteerd op de Drechtsteden” is o.a. een opvallende tekst, dat toegevoegd is aan de conceptversie van het Manifest. Daarmee wordt uitgesproken dat we niet alleen naar binnen gericht behoeven te werken. De SGP-fractie is dan ook van mening dat het in bepaalde gevallen heel goed kan zijn over de eigen grenzen van de A&V heen te kijken en dan zijn de Drechtsteden voor onze gemeente een duidelijke uitdaging.

Een andere opvallende zinsnede die is toegevoegd is dat “Bij ontwikkeling van recreatie en toerisme rekening wordt gehouden met de kwaliteit van het gebied”.
Kwaliteit lijkt ons zondermeer heel belangrijk. Wij verstaan daar ook onder rust en ruimte. En onder rust verstaan wij ook het behoud van zondagsrust. Het karakter van de A&V wordt niet het minst bepaald door die rust en is o.i. een grote zegen.

“Crisis treft ook Alblasserwaard” kopt op 18 april jl. het weekblad “De Merwestreek” In betreffend artikel is te lezen dat sommige sectoren het heel zwaar hebben. De economie van de A&V kende een lange bloeiperiode, maar De Kamer van Koophandel is van mening dat alles op alles gezet moet worden om het tij te keren. Overheden kunnen bijdragen door de randvoorwaarden te verbeteren. Goede huisvesting voor ondernemers en bereikbaarheid worden genoemd. Wees zuinig op de sectoren die economisch- en beeldbepalend voor de regio zijn, is de boodschap van de Kamer van Koophandel. Handel, metaalindustrie en bouw zijn met name de toegevoegde waarde van onze regionale economie.

De SGP ondersteunt van harte deze boodschap, maar ook weer niet alles moet alleen maar bepaald worden door economie en nog eens economie. Er zijn waarden in het leven die we moeten koesteren. Daaronder verstaan we ook een zorgzame samenleving.

Ook t.a.v. “Zorg en welzijn” zien we een belangrijke tekst toegevoegd, nl. “Voor degene die niet zelf in staat zijn de zorg te organiseren biedt de overheid een vangnet”. Dat is voor de SGP een belangrijke aangelegenheid, te weten dat de overheid een schild voor de zwakken moet zijn.

Na de vaststelling van dit manifest zullen er prioriteiten in de uitwerking moeten worden vastgesteld. Daar hoort ook een financieel plaatje bij. Wij verwachten dus nog een raming van de uitvoeringskosten en een dekkingsvoorstel. Laat het regiobestuur a.u.b. in deze financieel moeilijke tijden voor de gemeenten niet al te ambitieus te werk gaan en enige gematigdheid in acht nemen.

Onze fractie is benieuwd naar de ontwikkelingen in de regio, die in de nabije en verdere toekomst zullen volgen. Daarbij wetend dat onze tijden in Gods hand zijn.

Dank U wel!

Jan de Vos, fractievoorzitter SGP