30 januari 2014

Vaststelling van Integraal Lokaal VeiligheidsPlan (ILVP) 2014 – 2017

Tijdens "Het Debat" van 30-01-2014 kwam o.a. de vaststelling van het Integraal Lokaal VeiligheidsPlan 2014 - 2017 met het motto “Werken aan veilige Samenleving” aan de orde.

Fractievoorzitter Jan de Vos bracht namens de SGP het volgende in:

Mijnheer de voorzitter,

Het “Integraal Lokaal VeiligheidsPlan (ILVP) 2014 – 2017” met het motto “Werken aan veilige Samenleving” komt voort uit de wens om het veiligheidsbeleid planmatig op te zetten en door nieuwe ontwikkelingen op landelijk gebied.

De SGP is van mening dat er nu een goed beleidsplan ligt, waarin een duidelijke analyse is gemaakt van de huidige situatie op diverse veiligheidsterreinen en waarin de doelen van de verschillende veiligheidsthema’s zijn aangegeven.

Het kader waar het om gaat zijn de volgende onderdelen:

1. Het terugdringen van de feitelijke aantasting van de veiligheid;
  2. Het verkleinen van veiligheidsrisico’s en
  3. Het verminderen van gevoelens van onveiligheid onder de burgers.

Vervolgens zijn de prioriteiten bepaald, te weten:

1. Veilige en leefbare wijken en buurten;
  2. Veilig opgroeien van jongeren tot verantwoordelijke burgers en
  3. Veilige verblijfsgebieden, zoals winkelcentra, stationsomgevingen en bedrijventerreinen
  4. Overige veiligheidsthema’s zoals huiselijke geweld, verkeer, brandweerzorg en de APV.

De SGP vindt het een kerntaak van de overheid om de veiligheid van haar burgers, zo veel als in haar vermogen is, te garanderen. Veiligheid is dan ook een basisbehoefte van mensen. De gemeente heeft hierbij een belangrijke taak, zowel door onveilige situaties te voorkomen als door handhavend op te treden tegen burgers en bedrijven die de veiligheid in gevaar brengen.

Tegen zinloos geweld, allerlei vormen van overlast, vandalisme en criminaliteit moet krachtig worden opgetreden. Zowel jongeren als ouderen zijn in de eerste plaats verantwoordelijk voor eventueel wangedrag. Voor vernielingen, met navenant schadebedrag, zoals die helaas weer in toenemende mate bij Oud- en Nieuwjaar hebben plaatsgevonden, heeft de SGP-fractie geen goed woord over.

Het ILVP heeft een richtinggevende en kaderstellende functie. Vervolgens zullen er jaarlijks uitvoeringsplannen (JUP) door het college worden samengesteld, waarvan wij graag kennis zullen nemen. In de evaluatie na afloop van ieder jaar kan de gemeenteraad dan de voortgang beoordelen.

De SGP is benieuwd naar de promotie voor het project Buurt Bestuurt. We zien verder met belangstelling uit naar het eerste uitvoeringsplan in het 1e kwartaal van dit jaar. Wellicht kan in dit plan nog aandacht besteed worden aan het voorkomen van agressie en geweld tegen publieke dienstverleners. We hebben het idee dat dit onderwerp niet of nauwelijks in het beleidsplan is belicht. Wellicht wil de burgemeester als portefeuillehouder hier nog op reageren.

Ik dank U wel!

Jan de Vos, Fractievoorzitter SGP