3 juli 2017

Veel financiële ruimte bij presentatie Perspectiefnota

Onderstaand de inleiding van wethouder Boerman in de raadsvergadering van 29 juni 2017 n.a.v. de Perspectiefnota 2018 -2021.

Mijnheer de voorzitter, geachte raad, dames en heren,

Het presenteren van deze perspectiefnota is een feest!

Nooit eerder presenteerde ik namens het college een perspectiefnota met zoveel financiële ruimte. Na verwerking van de meicirculaire een jaarlijks voordeel van rond de € 600.000 voor de komende drie jaar en van een half miljoen voor 2021.

En dat nadat we in de ramingen al budgettaire bijstellingen naar beneden hebben gedaan aan de opbrengstkant. Het betreft een oplopende verlaging van de opbrengst precariobelasting op nutsnetwerken. En een verlaging van de opbrengst dividend uit nutsbedrijven. Dit vanwege de splitsing van Eneco in een leveringsbedrijf en een netwerkbedrijf en de onzekerheden die er daardoor zijn over de hoogte van de dividenduitkering.

Ook aan de kostenkant hebben we dergelijke bijstellingen gedaan. Zo hebben we al rekening gehouden met een ingroei voor het dekken van de kosten van nieuwbouw scholen. Zo presenteren wij u een hele degelijke begroting.

De risicoparagraaf bevat zowel positieve als negatieve risico’s.

Een positief benoemd risico is de kostenverdeelsystematiek voor de veiligheidsregio. Vanmiddag heeft het Algemeen Bestuur daarover een besluit genomen. De raden van de gemeenten moeten overigens ook nog een besluit nemen. Als je de 17 gemeenten in aflopende volgorde van positief effect rangschikt dan komt onze gemeente op de tweede plaats. Dat betekent op termijn een voordeel van ruim € 23 per inwoner of wel ruim € 400.000 per jaar. Ingaande 2019 is dat al een bedrag van ruim € 200.000.

Andere risico’s zijn beperkt in omvang of veranderen, naar de wijsheid die we nu hebben, niet in omvang. Er is er één waarvan de omvang nu  nog niet bekend is maar die bij de begrotingsbehandeling wel bekend zal zijn. Ik bedoel de jaarlijkse kosten voor Drechtsteden.

Naast inzicht in de risico’s geven wij u ook een inkijk in toekomstige ontwikkelingen zoals wij die zien.

• De overdacht van het wegbeheer van wegen buiten de bebouwde kom. Deze worden nu onderhouden door het Waterschap.
  • Een mogelijk alternatief traject voor Nieuweweg-Noord waarmee de problemen op deze route definitief worden opgelost.
  • Maar ook de doorontwikkeling van het Sociaal team en de uitrol van de MAG.
  • Duurzaamheid zal een belangrijk onderwerp worden.
  • De ontwikkeling van ’t Oog verloopt positief.
  • Zoals het er nu naar uitziet zal dat de rentedruk op onze begroting ook belangrijk verminderen.
  • En natuurlijk de activiteiten die we in de toekomst gezamenlijk doen en gaan doen in het verband van de Drechtsteden.
  • Ook zal dit jaar aan u een principe-uitspraak worden gevraagd om ons aandelenpakket Eneco al dan niet te vervreemden. Vervreemden betekent geen jaarlijks dividend meer maar wel eenmalig veel cash.
  • Wat blijft is de noodzaak om onze schuldpositie te verminderen. Dat betekent minder rentelasten en minder renterisico. In het verleden hebben we een voorschot genomen op de toekomst. Omdat er liquiditeitstekorten waren. Nu we liquiditeitsoverschotten hebben moeten we de tegengestelde beweging maken. Hooien als de zon schijnt.

Als we dat alles op ons in laten werken is er nog wel wat te doen. Financieel is van de effecten van de risico’s en toekomstige ontwikkelingen nog moeilijk de balans op te maken.

Laat ik het zo samenvatten:

Onze vertrekpositie is uitstekend. Naast negatieve risico’s zijn er ook aanzienlijke positieve risico’s. Toekomstige ontwikkelingen zijn overzienbaar. En we kunnen de geraamde overschotten prima gebruiken.

Wij stellen voor om wel voorzichtig en alert te blijven. Bij de begroting 2017 heb ik gesproken over een lieflijk zonnetje dat de donkere wolk heeft verdrongen. Nu zeg ik: Het mooie weer zet door. Het is zomer.

Ik dank u!

Theo Boerman, wethouder