29 maart 2013

Verordening VROM Starterslening.

In Het Besluit van 28 maart 2013 is door een meerderheid van de gemeenteraad de “Verordening VROM Starterslening” aangenomen. Deze verordening werd door het college van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad voorgelegd op uitdrukkelijke wens van de coalitiefracties CDA, CU, PvdA en SGP. Op 3 november 2011 was daartoe door de coalitie al een motie ingediend en aangenomen en op 20 december 2012 is door de coalitie nog een amendement ingediend en aangenomen, waarin het college werd opgedragen om nu niet langer te wachten met het verstrekken van startersleningen.

In de “Verordening VROM Starterslening” is opgenomen onder welke voorwaarden starters in Hardinxveld-Giessendam een lening kunnen krijgen voor de aankoop van een bestaande koopwoning.

Klik hier voor Verordening VROM Starterslening om kennis te nemen van de voorwaarden, zoals leeftijdsgrens, maximale lening e.d.

Amendement
De coalitiefracties CDA-CU-PvdA-SGP hebben t.a.v. de voorgestelde Verordening nog een “Amendement Starterslening” ingediend. In dat amendement wordt het college verzocht artikel 6.1.b uit de Verordening te wijzigen, nl. om de maximale verwervingskosten van € 275.000 te verlagen naar € 235.000. Dit bedrag is veel marktconformer voor starters. Het amendement is aangenomen met de stemmen van de vier coalitiefracties voor. De fracties van de T@B en de VVD zijn tegen het verlenen van startersleningen en stemden tegen zowel het amendement als tegen het vaststellen van de gehele Verordening.

Klik hier voor “Amendement Starterslening” van CDA-CU-SGP-PvdA t.a.v. wijziging art. 6.1.b naar € 235.000,-.