29 september 2017

Verplaatsing bibliotheek Boven-Hardinxveld

In de raadsvergadering van 28 september 2017 heeft de gemeenteraad besloten tot een verplaatsing van de bibliotheek in Boven-Hardinxveld naar De Lange Wei. SGP raadslid Jan de Vos bracht in Het Debat het volgende naar voren:

Voorzitter,

In het coalitieprogramma van T@B en SGP staat dat zij lagere exploitatiekosten van voorzieningen willen bereiken, zo nodig door andere vormen van beheer. En specifiek staat er t.a.v. de bibliotheek het standpunt dat de bibliotheekfunctie in stand gehouden moet worden. Het ging en gaat dus niet om het in stand houden van hetzelfde gebouw of dezelfde locatie, maar de bibliotheekfunctie als zodanig. Het voorstel dat we nu als raad krijgen voorgeschoteld voldoet voluit aan de net genoemde programmapunten uit het coalitieakkoord.

Trouwens het is maar een zeer klein verschil als het over de locatie gaat. Qua afstand praten we over 220 meter via de snelste weg van Rembrandtstraat naar Rembrandthof, te weten in “De Lange Wei”.

Prima om een dergelijke voorziening onder te brengen in het atrium van dit woonzorgcentrum. Dat wordt er alleen maar levendiger op. Bovendien zijn alle partijen, incl. het onderwijs, hiermee erg tevreden. Graag stelt de SGP dan ook het bedrag uit de reserve “Voorzieningenniveau Boven-Hardinxveld” beschikbaar, dat nodig is om de ruimte en de ICT voor deze huisvesting aan te passen en meubilair aan te kopen.

Het vrijgekomen gebouw aan de Rembrandtstraat kan opnieuw verhuurd worden en als de opbrengst daarvan gelijk is aan de huidige huuropbrengsten, dan levert de gehele verplaatsing een besparing voor de gemeente op, omdat de huurkosten in De Lange Wei aanzienlijk lager zijn. Een structurele bezuiniging dus voor de gemeente.

Eindconclusie voorzitter: De SGP-fractie is zeer tevreden met het voorstel en stemt er van harte mee in.

Ik dank u.