3 januari 2014

Voorzieningen Boven-Hardinxveld.

Op donderdag 19 december 2013 heeft de gemeenteraad gedebatteerd over de visie ‘Samen leven, samen doen’. Het betreft een sociaal-maatschappelijke visie op het voorzieningenniveau Boven-Hardinxveld. Een onderzoeksrapport van BMC bevat 30 pagina’s theoretische benaderingsmogelijkheden en doet praktische handreikingen voor de toekomst van voorzieningen.

De SGP heeft tijdens het debat de onderstaande inbreng geleverd.

‘Voorzitter, de SGP is een voorstander van een nuchtere benadering van het vraagstuk rond voorzieningenniveau Boven-Hardinxveld. In een tijd waarin de economie onder druk staat en er sprake is van centralisatie van voorzieningen is het gevaar groot dat voorzieningen worden weggedrukt als ze economisch niet levensvatbaar blijken. De SGP vindt behoud van voorzieningen van groot belang voor de leefbaarheid van de kern Boven-Hardinxveld. Wat is nu echt van belang aan voorzieningen? Welke zijn levensvatbaar?

Om die reden is door onze fractie vanaf het begin van deze raadsperiode aangedrongen op de realisatie van nieuwbouw voor de Regenboogschool en sportaccommodatie in Boven-Hardinxveld. Wij zijn ons ervan bewust dat we voorzieningen niet alleen kunnen behouden en realiseren. Goede samenwerking tussen de gemeente, het schoolbestuur en stichting sportvoorziening Boven-Hardinxveld is essentieel.

De visie die vanavond voorligt bevat een groot aantal algemene uitgangspunten. De SGP vindt daar niets mis mee. Je kunt er eigenlijk ook niet tegen zijn. Het wat de SGP betreft echter aan op de wijze van uitvoering en realisatie van concrete voorzieningen. Dat is ook de kritiek van veel andere partijen (met name TAB en VVD). Wij begrijpen dat best, maar de daarbij is wel de vraag wat we verstaan onder een concreet plan? We hebben toch zeker allemaal de les geleerd dat we met een multifunctioneel luchtkasteel ook niet ver komen? Hoe concreet kun je een mooi luchtkasteel noemen dat financieel niet haalbaar is?

Waar hebben we het over? Dorpshuis en bibliotheek daar moet iets mee gebeuren. Dat zijn voorzieningen die ook voor de SGP van belang zijn. Ons advies is: probeer aan te sluiten bij datgene wat goed gaat. Denk aan een bloeiend verzorgingshuis, denk aan het verenigingsleven. Initiatieven kunnen alleen doorgang vinden als ze financieel haalbaar zijn.

De SGP stemt in met deze visie. Het komt nu aan op de concrete uitwerking. De SGP zal daarbij de vinger aan de pols houden.’

Namens de SGP-fractie,

Arjan Meerkerk