8 september 2015

Wateroverlast Hardinxveld-Giessendam

Meer dan 80 huishoudens uit Hardinxveld-Giessendam werden vorige week getroffen door hevige wateroverlast. Eerder genomen maatregelen ten spijt werden sommige mensen voor de derde keer in 10 jaar tijd getroffen door grote hoeveelheden water in de woonkamer, kelder, garage of waar dan ook. De SGP spreekt haar medeleven uit richting allen die getroffen zijn. Wij weten dat de impact hiervan enorm is.

De natuurkrachten die op zo’n moment een rol spelen zijn onweerstaanbaar. Een gevoel van machteloosheid mag er niet toe leiden dat wij de situatie maar overgeven of opgeven. Theoretische modellen die ervan uitgaan dat dergelijke extreme buien maar eens in de honderd jaar voorkomen zijn niet realistisch gebleken en wij doen er goed aan om uit te gaan van de praktijkervaringen van de achterliggende jaren. Samen met bewoners, deskundigen, ondernemers -en met een prominente rol voor het waterschap- moet gekeken worden wat pragmatische maatregelen die uitgevoerd kunnen worden. Overigens niet met de illusie dat wij de natuurkrachten volledig kunnen beheersen. Tijdens de gemeenteraadsvergadering van donderdag 3 september werd unaniem een motie door de raad aangenomen waarin de gemeenteraad zich uitspreekt over de gevolgen van de wateroverlast.