19 november 2016

Welkomstwoord tot burgemeester Heijkoop door J. de Vos

Welkomstwoord door plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad dhr. J. de Vos uitgesproken tijdens de beëdiging van dhr. D.A. Heijkoop op 17 november 2016:

Dames en heren, in november 2015 heeft de Commissaris van de Koning bekendgemaakt een positief advies uit te brengen over de openstelling van het ambt van burgemeester in de gemeente Hardinxveld-Giessendam. Dit betekende dat voor de vertrouwenscommissie, die hiervoor werd ingesteld, een drukke periode aanbrak. In de commissie, ik noem het nog maar een keer, was elke partij uit onze raad vertegenwoordigd. Naast de fractievoorzitters hadden ook een wethouder, de secretaris en de griffier elk een eigen rol. Vol enthousiasme is gestart met de voorbereidingen en in samenspraak met inwoners, bedrijven en instellingen kwam de vertrouwenscommissie tot een profiel dat door de gemeenteraad, na bespreking met de Commissaris van de Koning, op 7 april werd vastgesteld.

Met dit profiel in de hand werd de procedure gestart. U weet het, zo’n procedure verloopt in het geheim ter bescherming van de kandidaten. En op donderdag 22 september was het eindelijk zover dat we mochten horen wiedoor de vertrouwenscommissie werd voorgedragen. Een bijzonder momentvoor ons als raad, om nu vanavond, na 4,5 jaar, weer een vaste door de Kroon benoemde burgemeester te kunnen verwelkomen.

De man van onze keus, de heer Dirk Heijkoop, paste als beste in het profiel en wij zijn trots op onze keus. Het houdt tevens in, dames en heren, dat er ook een burgemeester voor ons zit (Ja, hij is het nu echt), die zich onder deburge meesters tot de jongere mag rekenen. Een opsteker voor u, mijnheer Heijkoop, want met uw 49 jaren zit u duidelijk onder de gemiddelde leeftijd van alle burgemeesters in Nederland. Die gemiddelde leeftijd bedraagt nl. 57,5 jr.

Wat betreft de gemeenteraad, waar u vanaf heden voorzitter van bent, heeft u te maken met een nog jongere gemiddelde leeftijd. Sorry, dat ik daar zelf niet meer positief aan bijdraag, maar de gemiddelde leeftijd van uw raad is 44,4 jaar tegen het landelijk gemiddelde voor raadsleden van 52,7 jaar. Daarenboven zijn de fractievoorzitters van de zes hier vertegenwoordigde partijen gemiddeld ook heel jong te noemen. Een gemiddelde van 41 jaar. Drie van de zes fractievoorzitters, te weten van VVD, PvdA en SGP zijn zelfs jonger dan 35 jaar. Waar kom je dat nog tegen? Dat u te maken krijgt met een raad van alleen mannen, kan ik helaas niet helpen. U moet het er mee doen. Het is ook voor ons een unicum dat het in deze raadsperiode zo uitpakt. Dat is al heel veel jaren niet het geval. Ook dat is Hardinxveld-Giessendam.

Geachte heer Heijkoop, uw bestuurlijke kwaliteiten zijn bekend. Ik durf dat te zeggen, omdat u voor ons een bekende bestuurder bent die zijn ervaring vanaf 2013 heeft opgedaan als wethouder in de nieuwe gemeente Molenwaard en daarvoor vanaf 2008 in de toenmalige gemeente Graafstroom. Al met al, voelt uw afkomst uit een buurgemeente als een benoeming van, ik zal maar zeggen, ‘een van ons’.

Als plaatsvervangend voorzitter van deze gemeenteraad heet ik u van harte welkom als onze nieuwe burgemeester en in het bijzonder als voorzitter van onze gemeenteraad. Onze raad wenst u en uw vrouw een bijzonder fijne tijd in onze gemeente. U als bestuurder, maar uiteraard ook als gezin, en hopelijk zo spoedig mogelijk als inwoners van de zelfstandige gemeente Hardinxveld-Giessendam. En u hoeft van ons echt geen vijf keer te verhuizen, zoals in Oud-Alblas het geval is geweest.

Ik wens u van harte veel succes en Gods zegen in uw verantwoordelijke ambt.

Dank voor uw aandacht!

Jan de Vos, plv. voorz. gemeenteraad