20 oktober 2017

Werkbezoek Damen Shipyards Hardinxveld

De SGP-fractie en wethouder waren op vrijdag 29 september op werkbezoek bij Damen Shipyards Hardinxveld. Deze voor het moederbedrijf nog altijd belangrijke locatie is de bakermat van de grote Damen Groep, wat onder leiding van de heer Kommer Damen een wereldwijde naam heeft verworven op het gebied van innovatieve scheepsbouw.

Wij hebben gesproken met de heer Jos van Woerkum, directeur van Damen Shipyards Hardinxveld, te Hardinxveld-Giessendam. Prachtig om te horen hoe hij, 43 jaar geleden als beginnend leerling timmerman zich heeft ontwikkeld tot algemeen directeur van het oudste Damen bedrijf binnen de Damen Group te Hardinxveld-Giessendam. De kracht van het bedrijf is de kleinschaligheid waardoor maatwerk geleverd wordt aan klanten. Er worden bij Damen schepen gebouwd voor allerlei doelen: onder meer off-shore, infrastructuur, duurzaamheidsprojecten, baggerwerkzaamheden, marine, politie, brandweer, veerverbindingen. In een economie die zich ontwikkeld krijgen innovatieve toepassingen volop de aandacht. Goed opgeleide vaklieden zijn het geheim van het bedrijf en daarom wordt veel geïnvesteerd in het werven en opleiden van nieuw personeel. Meer dan de helft van het personeel is afkomstig uit Hardinxveld-Giessendam, Sliedrecht, Gorinchem en omgeving. Een goede samenwerking met onderwijsinstellingen in de regio is belangrijk voor het bedrijf. Damen is momenteel ook betrokken bij het haalbaarheidsonderzoek voor een martitiem opleidingsinstituut, onder leiding van wethouder Van Houwelingen van de gemeente Hardinxveld-Giessendam. Opnieuw zijn wij er als fractie in bevestigd dat het vinden van goed gekwalificeerd personeel op MBO/HBO-niveau een uitdaging is.

Van Woerkum gaf aan dat hij blij is met een gemeentebestuur (burgemeester, wethouders en fracties) wat goed bereikbaar is en waar korte lijnen mee zijn. Dat is ontzettend belangrijk in geval van bijvoorbeeld calamiteiten. Daarnaast hebben gemeente en ondernemers elkaar nodig bij ruimtelijke plannen en met betrekking tot de lokale  werkgelegenheid. Als aandachtspunt is genoemd de fileproblematiek op de A15, wat mede als gevolg heeft dat de verkeersdrukte op het smalle wegprofiel van de Rivierdijk groot is (met name voor fietsers en voetgangers).

Voor foto's gaat u naar ons fotoboek