8 november 2013

Wethouder Boerman biedt Programmabegroting 2014 - 2017 aan.

In "Het Debat" van 7 november kwam o.a. de programmabegroting 2014 - 2017 aan de orde. Het was de laatste begroting van het huidige college, immers DV. 19 maart 2014 zijn er weer verkiezingen. Wethouder Boerman bracht het volgende in:

Mijnheer de voorzitter, geachte leden van de raad, dames en heren,
Het college heeft haar laatste begroting in deze raadsperiode opgesteld. Het is mij een eer om die namens het college u aan te bieden en die te verdedigen. De begroting 2014 – 2017. Met een dikke streep onder begroting. In turbulente tijden is het niet eenvoudig om een begroting op te stellen. Zeker niet meerjarig. Toch ben ik zo vrijmoedig om te zeggen: er ligt een degelijke begroting! En als u deze zo vaststelt dan is er ook sprake van een unieke begroting. Waarom? Wel, we hebben in de begroting 2014 een toevoeging van € 400.000 aan onze algemene reserve verwerkt. Dat kan, omdat de primitieve begroting die ruimte bevatte. Wat vrijer vertaalt: de primitieve begroting bevatte een overschot van ruim 4 ton. En dat is uniek. Zeker in deze tijd! Daar hebben wij, college en raad, met elkaar hard aan gewerkt. Er zijn forse besparingen gerealiseerd. In de bedrijfsvoering, in regelingen en in voorzieningen. Die waren soms pijnlijk, maar de besluiten zijn door u wel genomen.

En nu ik toch terugkijk. De stijging van de woonlasten is de afgelopen 4 jaar sterk achtergebleven bij de inflatie. Dat is beter dan gedacht en relatief beter dan de rest van Nederland.
Om u een indruk gegeven: De woonlasten voor woningeigenaren zijn, uitgaande van de gemiddelde woningwaarde in het betreffende jaar, over de jaren 2010 tot en met 2013 met slechts 2,1% gestegen. En voor huurders zijn ze met 8,5% gedaald. En dat zijn geen aardigheidjes geweest. Daar liggen besparingen  op het gebied van afvalinzameling en riolering aan ten grondslag. Ons beleid is steeds geweest om zo veel mogelijk te anticiperen op ontwikkelingen en onze ogen niet te sluiten voor problemen. Zo hebben we bijvoorbeeld tijdig budgettair voorzien in de afbouw van regelingen op het gebied van muziekonderwijs en logopedie.

En toch is er veel gebeurd in ons dorp. Ik hoef ze niet meer te noemen. Al meerdere malen heeft u die zelf voor het voetlicht gebracht. Een nieuwtje is dat het college een positief besluit heeft genomen over de aanleg van een vop in de Thorbeckestraat ter hoogte van Albert Heijn. Een voorstel komt naar u toe.

Zijn er dan geen zorgen? Zeker wel. De jaren 2015 tot en met 2017 vertonen nog een tekort. Het gesloten begrotingsakkoord op rijksniveau biedt daarvoor echter perspectief. De Algemene Uitkering zal minder negatief uitvallen dan de bedragen die wij nu in de begroting hebben opgenomen.

Verder biedt de herziening van de nota Reserves en Voorzieningen die u nog dit jaar krijgt aangeboden perspectief op een structurele besparing. Ik ben niet pessimistisch over de mogelijkheid om de meerjarenbegroting  op papier sluitend te krijgen.

Een ander belangrijk zorgpunt zijn de bouwgrondexploitaties. We hebben die zorg al meerdere keren met elkaar gedeeld. U weet dat we er hard aan werken om tot woningbouw te komen. De overeenkomst die collega Cor de Jong onlangs heeft getekend met Blokland is daar een voorbeeld van. Dat is een zeer goede ontwikkeling. Ik wil dat dik onderstrepen.

Niettemin blijven er zorgen. Over de uiteindelijke resultaten van diverse bouwgrondexploitaties. We zijn druk bezig om ons vermogen te versterken (de genoemde € 400.000 is daar een voorbeeld van) en te herschikken om tegenvallers op te kunnen vangen. Positief is dat er lichtpunten zijn in de woningmarkt. Er gloort licht aan het einde van de tunnel.

Een derde zorgpunt is onze schuldpositie. We hebben met elkaar gesproken over de nota financieringsvisie en rentebeleid. Het is van uitermate groot belang dat we op dit punt besluiten nemen. In een eerdere stresstest, die overigens best positief was, kwam de schuldpositie echter als een nadrukkelijk aandachtspunt naar voren.  Beheersingsmaatregelen zijn dus nodig. Dames en heren, een laatste zorgpunt is de financiering van de taken die van rijk en provincie naar de gemeente komen. Van de doorrekeningen die ons bereiken worden we niet vrolijk. In de raad is daar ook al over gesproken. Beleidsmatig zijn de dossiers echter in goede handen bij collega Kraaijeveld.

Maar voor vandaag, dames en heren, met de wijsheid van nu, vastgelegd in de begroting tellen we onze zegeningen. Het college biedt u met trots deze begroting aan met een goede uitgangspositie voor bestuurders die na de verkiezingen aantreden of aanblijven. Wij vertrouwen er op dat u ons voorstel met uw instemming bekroond.

Theo Boerman, wethouder