12 oktober 2017

Woonvisie Drechtsteden 2017

In de raadsvergadering van 28 september 2017 heeft de gemeenteraad een hun zienswijze vastgesteld op het concept van de regionale Woonvisie Drechtsteden 2017. Daarbij konden de partijen in onze gemeenteraad hun mening geven over de plannen en ambities voor de toekomstige ontwikkeling op het gebied van bouwen en wonen binnen de Drechtsteden. SGP raadslid Arie van den Berg bracht in Het Besluit het volgende naar voren:

Voorzitter,

Het concept van de regionale Woonvisie Drechtsteden 2017 die wij hebben ontvangen, is zeer ambitieus. Een gezamenlijke woonvisie die verbonden is met de groeiagenda. Het doorgroeien naar een regio met minimaal 300.000 inwoners dat een voorwaarde is voor de economische en maatschappelijke ambities die de regio Drechtsteden heeft. Wij maken per 1 januari 2018 deel uit van de Drechtsteden en het is dan ook goed om onze zienswijze op deze gezamenlijke woonvisie te geven.

Gezien de ontwikkelingen in onze tijd willen wij speciaal aandacht vragen voor energiezuinig wonen. Het is goed om daarin te streven naar het maximaal mogelijke en natuurlijk snappen wij dat je daarbij de realiteit niet uit het oog moet verliezen. Toch is inzetten op duurzaamheid ook in te ontwikkelen projecten rondom wonen een goede zaak volgens de SGP.

Wat de SGP verder belangrijk vindt, is dat wij als gemeente zorgen voor een prettig woon- en leefklimaat. Uiteindelijk gaan wij als plaatselijke overheid zelf over de lokale uitvoering, zoals in hoofdstuk 5 van de Woonvisie Drechtsteden 2017 staat beschreven. Dit zorgt er ook voor dat hoewel wij op dit moment geen tekort kennen op het gebied van de sociale huurwoningen, wij wel, indien nodig, lokaal kunnen willen bijsturen.

Een waarschuwing is wel op zijn plaats als het gaat om onderzoek naar te ontwikkelen locaties op bijvoorbeeld de zogenaamde oeverlocaties. De financiële risico’s die zouden kunnen ontstaan door voorinvesteringen voor onderzoek op dergelijke locaties moeten niet op de schouders van onze inwoners terecht komen.

Voorzitter, tot slot wij zijn het als SGP eens met de zaken waarop wordt gewezen in de concept zienswijze van onze gemeente.

Ik dank u,

Arie van den Berg, raadslid SGP