22 januari 2022

Koopstartregeling Pieter de Hooghstraat

Donderdag 20 januari 2022 werd er gedebatteerd over het afsluiten van een koopstartregeling voor 14 woningen op een stuk grond bij de Pieter de Hooghstraat in Boven-Hardinxveld. Tevens werd die avond ook voorrangsbeleid vastgesteld voor dit project: een lang gekoesterde wens van de SGP. Hier werd nog wel een aanpassing op voorgesteld door de fractie in een amendement. Namens de SGP voerde raadslid Koen Schouten het woord, hij bracht het volgende in:

Voorzitter,

Woningen voor Hardinxvelders. Vanavond gaat het heel concreet over hen. Voor ons ligt een voorstel om 14 woningen op een manier te verkopen zodat woningzoekenden aanvankelijk minder geld hoeven te betalen; lees: de drempel om een eerste woning te kopen wordt hiermee lager.

Wij zullen instemmen met het voorliggende voorstel, maar willen nog graag inhoudelijk debatteren over het hieraan gekoppelde voorrangsbeleid. Hiertoe dienen wij een amendement in om dit voorstel verder te verbeteren voor onze eigen inwoners; de ‘gewone Hardinxvelder’ zogezegd.

Eerst wat redenen waarom wij instemmen met dit voorstel:

• Allereerst, helpt dit voorstel bijzondere doelgroepen: starters komen zeer lastig op de woningmarkt. Overigens geldt dit niet alleen voor starters met een gemiddeld inkomen, maar ook met een hoog inkomen. Al met al heeft die eerste groep het zwaar en worden ze gedwongen thuis te blijven, via via te huren tegen hoge huurprijzen of ze hebben mazzel en komen in een sociale huurwoning terecht. Met dit voorstel hebben de starters die thuis wonen of op kamers wonen binnen de gemeente voorrang op deze woningen.
  • Als tweede is het een investering van de gemeente, die weer terugkomt. Het is daarom ook duurzaam: de middelen die vrijkomen kunnen opnieuw worden gebruikt voor deze doeleinden. De gemeente profiteert tevens mee in waardestijging.
  • Ten derde is er een zelfbewoningsplicht en een anti-speculatiebeding van kracht op deze woningen. Dit zijn zaken die wij als SGP graag in ieder nieuwbouwproject voorbij zien komen. Tevens zien wij deze zaken, in combinatie met een woonplaatsbeginsel en voorrangsbeleid ook graag in andere nieuwbouwprojecten binnen onze gemeente terugkomen.
  • Als vierde is er een enorme vraag naar betaalbare koopwoningen. Zie hiervoor het RIGO rapport en de vele debatten die we met dit rapport in de hand hebben gevoerd.
  • Als laatste en belangrijkste helpt dit voorstel concreet de Hardinxvelder. In het voorrangsbeleid wordt er gesproken over vijf groepen die op volgorde in aanmerking komen voor de woningen, alvorens deze op de openbare markt worden aangeboden. Op de eerste plaats staan de starters, waarvan ik net al heb omschreven in wat voor positie zij nu zitten in de woningmarkt. Op de tweede plaats staan woningzoekenden die een economische binding met ons dorp hebben voor minimaal 20 uur in de week. Op de derde plaats staan Hardinxvelders wonend in een sociale huurwoning. De vierde en vijfde plaats zijn voor starters uit regio AV-Drechtsteden en iedereen die verder voldoet aan de inkomenseis.

Ook werd er die avond door de SGP-fractie een amendement (aanpassing) op het voorrangsbeleid ingediend.

Ons amendement wil het volgende: de posities twee en drie omdraaien. Hiervoor hebben we de volgende redenen:

• Als eerste: de woningmarkt voor sociale huur zit ook op slot. Ik kan meerdere voorbeelden noemen van bekenden die de maximale huur betalen voor hun woning bij Fien Wonen, €763,47 in 2022, maar geen woning kunnen kopen vanwege de hoge instapprijzen en de eisen bij banken of omdat zij éénverdieners zijn. Juist die Hardinxvelders, die bijvoorbeeld zo vast zitten, moeten we toch vooropstellen als er nog woningen overblijven nadat de starters aan de beurt zijn geweest? In ieder geval voor mensen van buiten onze gemeentegrenzen, vinden wij.
  • Als tweede: het bevordert ook nog eens de doorstroming als er mensen vanuit een grote sociale huurwoning, die ze wellicht niet eens (meer) nodig hebben, naar een kleinere woning kunnen.
  • De derde reden is de volgende: wij zijn als raad en college druk bezig om ons in te zetten om het woningaanbod binnen onze gemeentegrenzen te verbeteren voor onze inwoners. We hebben ons al meermaals uitgesproken voor zaken als een woonplaatsbeginsel bij de koop van woningen, zelfbewoningsplicht en dergelijke. Dan is het toch logisch om ook in dit geval de Hardinxvelder als vertrekpunt te nemen?

Bij de stemming werd het amendement aangenomen met 10 stemmen voor (SGP, ChristenUnie en PvdA) en 7 stemmen tegen (T@B, CDA en Fractie Philippo/D66)

Klik hier voor het volledige amendement.