1 juni 2021

Maatschappelijk vastgoed

Gelukkig krijgt het gemeentelijk vastgoed de laatste jaren meer de aandacht dan dat het geweest is. Een aantal redenen liggen hieraan ten grondslag, bijvoorbeeld het langjarig onderhoud, maar dit niet alleen de gehele portefeuille gaat om veel geld.

Onderstaand de bijdrage die de SGP-fractie heeft ingebracht tijdens de raadsvergadering van donderdag 27 mei 2021.

Voorzitter,

Maatschappelijk vastgoed betekend dat er veel financiële middelen mee gemoeid zijn.

Kostendekkende huurtarieven, onderhoud op het beoogde niveau brengen, een kleine en efficiënte vastgoedportefeuille. Deze speerpunten zijn onder andere in de voorgestelde Visie naar de raad is gestuurd.

Bij het indienen van de vragen die in de afgelopen week door de SGP-fractie aan de ambtenaar zijn gesteld was onze gedachte, veel huurders van de gemeentelijke gebouwen zijn al afhankelijk van bijdragen van de gemeente, dus waarom moeilijk doen terwijl het eenvoudig kan, laten we het bij het oude houden. Het gaat toch goed zo. Inmiddels is duidelijk dat de huurprijzen markconform moeten zijn van overheidswege. Wel benadrukken we dat de partijen die dit nu op dit moment huren niet de dupe mogen worden van de Visie die nu voorligt en de mogelijke gevolgen die daar nog uit voort komen zoals de Nota Maatschappelijk Vastgoed en een integraal Accommodatie Plan.

Periodiek de juiste dus noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden uitvoeren is essentieel voor de levensduur van installaties en vastgoed. In de praktijk wordt op deze zaken regelmatig te gemakkelijk gedacht. Financieel zijn het meestal forse bedragen die hiermee gemoeid zijn.

Uitstel van onderhoudswerkzaamheden betekend in de praktijk dat het meer gaat kosten, de levensduur van installaties en vastgoed wordt hierdoor ook zeer bekort.

Een duidelijke meerjarenbegroting met op punten geoormerkt geld is belangrijk voor het op peil houden van vastgoed in het algemeen, dus ook voor het Maatschappelijk vastgoed van onze gemeente.

Als SGP-fractie staan we voor een efficiënte vastgoedportefeuille, als dit een kleine portefeuille is dan is dat wat ons betreft prima. We zijn ook benieuwd naar de verdere uitwerking, ondanks dat het een college aangelegenheid is. We gaan er ook vanuit dat achterstallig onderhoud tot het verleden hoort en dat we als raad meegenomen worden in de verdere plannen, ook wat betreft het onderzoeken van de mogelijkheden om activiteiten onder te brengen bij derden.

De SGP kan instemmen met de Visie Maatschappelijk vastgoed, met de kanttekening dat de raad meegenomen zal worden in de verdere uitwerking hiervan

Dankuwel voorzitter

Eric van den Bosch, SGP raadslid