26 juni 2021

Nieuw afval- en grondstoffenbeleid

Op donderdag 24 juni .j.l. werd tijdens het Debat/Besluit het raadsvoorstel “Nieuw afval- en grondstoffenbeleid” aangenomen. Door raadslid Arie van den Berg werd daarbij het onderstaande ingebracht:

Voorzitter,

Allereerst bedank ik de ambtenaren die dit hebben voorbereid en de wethouder voor de manier hoe hij ons heeft meegenomen in deze materie. Ook dank voor de duidelijke beantwoording van de technische vragen die wij hebben gesteld.

Het is duidelijk dat verandering van ons systeem van afval- en grondstoffenbeleid  noodzakelijk is. Wanneer wij nu niets doen zijn straks onze inwoners het kind van de rekening. Dat willen wij denk ik geen van allen.

Het verbranden van restafval kost steeds meer en het is dus nodig dat wij de hoeveelheid restafval terugbrengen van de 232 kg nu naar 100 kg per persoon in 2025. Niet alleen omdat het ons opgelegd wordt vanuit Den Haag, maar ook omdat het goed is voor ons milieu.

Wij zijn blij met de toezegging op onze vraag, dat voor inwoners met veel luiers, incontinentiemateriaal naar een oplossing gezocht wordt. Ook zijn wij blij dat digitale opening van containers middels een app op de mobiele telefoon uitgezocht gaat worden.

De systeemverandering vraagt echter wel om een goede communicatie. Dat blijkt wel uit een petitie met ca. 950 handtekeningen. Daaruit kunnen wij opmaken dat goede communicatie naar onze inwoners van groot belang is. Daarbij vertrouwen wij erop dat u er alles aan zult doen om de kosten voor restafvalstoffen voor de inwoners op het huidige niveau te houden. Wij begrijpen dat dit echter afhankelijk is van meerdere factoren die wij nu nog niet weten.

Het feit dat u de kosten voor de  aanpassingen van het nieuwe inzamelsysteem dekt vanuit de algemene reserve, maakt voor ons duidelijk dat u onze inwoners hierin wilt ontzien.

Wij zien in het DIFTAR systeem een goede aanmoediging voor onze inwoners om zo goed als mogelijk te scheiden. Daarnaast is ook blijvend aanspreken van de Verpakkingsindustrie noodzakelijk. Een systeemverandering is één, het vraagt echter ook om een cultuurverandering bij ons allemaal. Wie weet halen we uiteindelijk het doel “Van Afvalstof naar Grondstof”. Dat zal echter nog wel wat jaren duren. Voorzitter, wij kunnen als SGP instemmen met het voorgestelde Raadsbesluit.

Ik dank u