15 juli 2021

Perspectiefnota 2022-2025

Op donderdag 8 juli heeft de gemeenteraad de perspectiefnota 2022-2025 besproken. Een nota waarin de actuele stand van zaken over het lopende boekjaar 2021 inzichtelijk is gemaakt, evenals de noodzakelijke investeringen voor 2022, maar waarin vanwege grote onzekerheden nog geen financieel kader voor de komende jaren kon worden vastgesteld door de raad. Bij de komende begroting in november zal er hopelijk meer duidelijkheid zijn. Onderstaand de bijdrage van fractievoorzitter Arjan Meerkerk namens de SGP.

Voorzitter,

we bespreken vanavond de perspectiefnota. Allereerst: dank aan de opstellers. We hebben uitmuntend inzicht gekregen in de financiële en beleidsmatige onderbouwing. We stellen vanavond de bijgestelde jaarschijf 2021 vast. Van het financieel perspectief 2022 nemen we slechts kennis vanwege de vele onzekere factoren die daar nog in zitten. Dit blijkt wel uit het optimistisch en pessimistisch scenario voor de gemeentelijke exploitatie die via een afzonderlijke memo aan ons voorgelegd is. De bandbreedte tussen beide scenario’s loopt uiteen van duizend euro positief voor 2022 tot 1,5 miljoen euro negatief in 2025. Het geeft aan hoe groot de financiële onzekerheid in gemeenteland op dit moment is.

Vanavond stip ik namens de SGP kort enkele aandachtspunten daarbij aan:

• De basis op orde is een topprioriteit voor de SGP. Het tijdig en adequaat nakomen van onze verplichtingen aan onze inwoners, ondernemers en instellingen. Doordat de gemeentelijke organisatie flink in beroering is geweest in de achterliggende tijd vraagt dit om blijvende aandacht de komende tijd. Nieuwe mensen moeten ingewerkt worden in lopende dossiers en zich de methode ‘Hardinxveld-Giessendam’ eigen maken.
  • De basis op orde betekent ook dat we beheerplannen tijdig actualiseren en investeringen doorrekenen. Met stijgende kosten voor materialen en arbeid is het risico groot dat we fors meer middelen opzij zullen moeten leggen voor de in 2022 te actualiseren beleidsplannen groenbeheer, wegenbeheer en kunstwerken. Daarom roept de SGP op om behoedzaam te zijn met nieuwe investeringen die niet passen bij ‘de basis op orde’.
  • De nieuwe verdeelkostensystematiek van de Sociale Dienst noodzaken ons wellicht tot het maken van scherpe keuzes als financieel perspectief niet verbeterd. Apparaatskosten mogen er toch niet toe leiden dat onze gemeente oplopend tot 5 ton meer moet gaan betalen aan de sociale dienst!? Mocht dit toch werkelijkheid gaan worden dan wordt het temeer noodzakelijk dat we lokaal maatwerk gaan leveren in het sociaal domein. Denk bijvoorbeeld aan het verlagen van de bijstandsnorm voor het gebruik van bepaalde sociale voorzieningen.
  • De grootste financiële onzekerheid wordt veroorzaakt door het kabinet. Komen er structureel meer middelen voor jeugdhulp? Gaat een nieuw kabinet ons duidelijkheid verstrekken? Dat is dringend noodzakelijk! Zeer terecht dat de VNG namens alle gemeenten heeft uitgesproken dat geen structureel geld, betekent dat we het bijltje erbij neer gooien.

Voorzitter, ik rond af. Omgaan met onzekerheden hebben we allemaal moeten leren door Corona. Een belangrijke vraag is waar wij stabiliteit en rust vinden als er aan onze fundamenten wordt geschud. De Bijbel leert ons hier wijze lessen over in de gelijkenis van de wijze en de dwaze bouwer. De dwaze bouwer bouwde zijn huis op het woestijnzand. De wijze bouwer bouwde zijn huis op een rots. Voor de SGP is het levende Woord van God de rots waar we op willen bouwen. Wat is het heilzaam als wij Gods geboden onderhouden. Dat is de reden dat de SGP zich sterk maakt voor christelijke waarden zoals de zondag voor collectieve rust en meditatie, huwelijksliefde en trouw, maar ook het verlenen van mantelzorg en aandacht voor elkaar. Kerkvader Augustinus zei het in zijn belijdenissen zo: ‘Onrustig is ons hart, totdat het rust vind in U, o God’. Dat wensen wij iedereen van harte toe.