16 december 2014

Uitwerking Motie preventievoorlichting basis- en voortgezet onderwijs.

De fractie ontving in april een brief van de voorzitters van de Raad van Bestuur van resp. De Hoop GGZ en van Eleos. In betreffende brief attenderen zij de SGP-fractie op het belang bij een goede vormgeving van het brede zorgbeleid, waaronder het Wmo- en Jeugdzorgbeleid. Zij onderstrepen het belang om keuzevrijheid, identiteitsgebonden zorg en preventie in het lokale beleid te borgen. Zij zien graag dat alle scholen in de gemeente in de gelegenheid worden gesteld om preventielessen te geven, bijv. via Stichting Voorkom. Tot zover de korte inhoud van betreffende brief.

De fractie heeft op 23 april op deze belangwekkende brief een reactie gegeven, waarin zij heeft gerefereerd aan de totstandkoming van het coalitieakkoord tussen de T@B en de SGP.  De fractie verwijst daarbij naar het hoofdstuk “Samenleven, Zorg en Welzijn” uit het coalitieprogramma met enkele te bereiken doelen, waaronder het waarborgen van de keuzevrijheid voor identiteitsgebonden zorgaanbieders. De fractie verwijst tevens naar het Hoofdstuk “Onderwijs”, waarin de coalitie heeft opgenomen dat ze een gestructureerde preventievoorlichting op het gebied van genots- en verslavingsmiddelen wil bereiken. In de brief van de voorzitters van de Raad van Bestuur is dit namelijk ook een belangrijk aandachtspunt in samenwerking met de scholen.

Klik hier voor Coalitieprogramma 2014-2018 T@B en SGP “Voor een daadkrachtig en solide beleid!”

Met enige trots heeft de SGP-fractie kunnen melden dat in de raadsvergadering van 17 maart 2014 (nog net voor de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart 2014) op initiatief van de SGP een motie is ingediend, dat de titel draagt: “Motie preventievoorlichting basis- en voortgezet onderwijs”.  Het is de SGP gelukt om alle andere fracties in de raad deze motie mee te laten indienen en derhalve heeft deze motie bij de stemming ook unanieme steun gekregen. In de overwegingen bij de motie is te lezen dat “Stichting Voorkom” in onze gemeente al heel goede diensten vervult.

Klik hier voor “Motie preventievoorlichting basis- en voortgezet onderwijs”.

Inmiddels heeft het college een besluit tot uitvoering van deze motie genomen. Klik hier voor het collegebesluit van 17 november 2014.